Ja, mail mij de gratis brochure met informatie over alle Pegasus fietsen en e-bikes.
Versnellingen bij een elektrische fiets
Bij de keuze voor een e-bike is het belangrijk om het verschil te weten (en ook zelf te ervaren) tussen een naafversnelling en derailleurversnelling. De naafversnelling is het meest populair bij e-bikes, maar sportieve fietsers kiezen vaker voor een derailleurversnelling. En hoeveel versnellingen zijn geschikt voor je fietswensen?
De naafversnelling
Een naafversnelling heeft tandwielen die in het midden van het achterwiel (de naaf) zijn verwerkt. Met een draaihandvat ga je naar een andere versnelling. Een groot voordeel van deze versnelling is dat je ook bij stilstand kunt schakelen en je hebt de mogelijkheid om automatisch te schakelen. Wil je naar een andere versnelling met fietsen? Dan is het beter dat je even niet trapt. Ben je benieuwd hoe het fietst met een naafversnelling? Vraag een proefrit aan op bijvoorbeeld de een Siena E7, Ravenna E8 of Piazza E7.
De derailleurversnelling
Ben jij van plan vaak sportieve ritten te maken op je elektrische fiets? Dan is een e-bike met derailleurversnelling wellicht een goede keuze voor jou! Bij een derailleurversnelling schakel je meestal door het indrukken van hendels met je duim. Je kunt snel schakelen, ook als je trapt. Houd er rekening mee dat je bij een derailleurversnelling niet in stilstand kunt schakelen. Je hebt keuze uit sportieve elektrische fietsen met vaak ook meer dan 9 versnellingen. Ben je benieuwd hoe het fietst met een derailleurversnelling? Vraag een proefrit aan op bijvoorbeeld de een Premio EVO 10 Lite, Solero E8 Sport Performance of EVO CX.
Hoeveel versnellingen heb ik nodig?
Dit is een veelgehoorde vraag bij de zoektocht naar de juiste e-bike. Een groot aantal van onze fietsen zijn uitgerust met Shimano naafversnellingen. Shimano heeft verschillende naafversnellingen, onze elektrische fietsen zijn vooral voorzien van 5, 7, 8, 10 of 12 versnellingen. Wat eigenlijk belangrijker is, is het schakelbereik oftewel het verschil tussen de grootste en kleinste versnelling. Dit wordt vaak in procenten aangegeven, bijvoorbeeld 300%. In dat geval is de zwaarste versnelling drie keer zo zwaar als de lichtste. Vaak ervaar je meest fietsplezier als de stapjes tussen de versnellingen even groot zijn, maar niet te groot dat het niet natuurlijk aanvoelt.
Automatisch schakelen
Bij de meeste elektrische fietsen moet je zelf schakelen naar een andere versnelling. Maar het kan ook gemakkelijker: een e-bike met automatische versnellingen. Het scheelt een hoop schakelen, vanuit stilstand naar een fijn fietstempo vereist toch een aantal keer schakelen. Met automatisch schakelen hoef je zelf niet meer na te denken wanneer je moet schakelen. Ontspannen fietsen en tegelijk traploos schakelen is mogelijk met de Tecaro EVO NV Belt Automatic.
Onderhoud aan versnellingen
Bij een naafversnelling is er minder onderhoud nodig, onder andere door de dichte kettingkast en afgeschermde tandwielen. Nadeel is dat je dit onderhoud vaak niet zelf kunt doen. Een derailleurversnelling heeft vaker onderhoud nodig dan een naafversnelling, maar door de zichtbare tandwielen en open kettingkast is dit gemakkelijker om zelf te doen.
Meer weten over de versnellingen?
Heb jij na het lezen van deze blog nog vragen over de versnellingen? Of wil je een proefrit maken op een elektrische fiets met een naafversnelling of derailleurversnelling? Ga dan langs bij je lokale Pegasus dealer en vraag een proefrit aan.